Test | 2020 Trek Rail 9.8 emtb.no - elektriske terrengsykler
emtb.no - elektriske terrengsykler

Test/Video | 2020 Trek Rail 9.8

Test | 2020 Trek Rail 9.8
(12.09.19)

Pluss:
+Leken og kapabel
+Lett
Minus:
-Det koster
160mm vandring fremme og 150mm bak, Bosch Performance CX gen4 motor med 630Wh batteri, Bontrager SE5 29x2.6" EXO+ dekk, Rockshox Lyric Select+ gaffel og ombygget Rockshox Deluxe demper, Sram GX gir og Shimano SLX M7120 bremser. Veid til 22,5 kg inkl pedaler
Pris 79.999kr

Trek har produsert Powerfly FS og LT i flere år. Nå er endelig tiden inne for en ny og oppdatert modell. Det er ikke mye på nye Trek Rail som minner om gamle Powerfly. Rail har den nye Bosch Performance CX motoren og det nye og større 630Wh batteriet. En test av motoren finner du her. Takket være den nye og mer kompakte Performance CX er rammegeometrien på Rail ganske ulik den gamle modellen. Kjedestagene er nå 448mm, det er hele 27mm kortere enn forrige modell. Styrevinkelen er nå 64.5* i laveste innstilling. Rammene har blitt noe lenger, men de er ikke ekstremt lange. 445mm Reach for en ramme i størrelse Medium er ganske normalt etter dagens standard.

Test | 2020 Trek Rail 9.8

Trek Rail kommer i 6 forskjellige modeller. I Norge føres 4 av modellene Rail 9.8 med karbonramme veier kun 22.5kg inkludert pedaler. Med tanke på at sykkelen har et stort integrert batteri så er dette en god vekt. Rail 5 og 7 har aluminiumsrammer, det blir interessant å se om disse er betydelig tyngre.


Test | 2020 Trek Rail 9.8

Rail 9.8 er godt utstyrt. Rockshox Lyrik Select+ gaffelen med 160mm vandring er noe av det bedre man får. Demperen er en modifisert Rockshox Deluxe som gir 150mm vandring bak. Dette oppleves som en fin demper som følger underlaget godt. Girsystemet er Sram GX Eagle med en 10-50t kassett. Hittil har kun den billige og tunge Sram NX Eagle-kassetten vært godkjent for bruk på elektriske terrengsykler, men dette har endret seg for 2020. Sram godkjenner bruk av de lettere og dyrere kassettene såfremt man bruker en elsykkel-spesifikk girskifter. Denne skifteren lar deg gire kun ett og ett gir om gangen. Videre har sykkelen i størrelse Medium en heve/senke-pinne på 150mm. For størrelse L og XL rammer får man 170mm setepinne, men bare på de dyreste karbon-modellene. Rail 9.8 har 29" hjul med Bontrager SE5 2.6" dekk. Dette er ganske grove dekk som ruller brukbart. Bremsene er nye Shimano SLX (M7120) med 4 stempel - kraftige og gode.

Test | 2020 Trek Rail 9.8

Med 150mm vandring bak og 160mm fremme er Rail i kategorien litt grov, allsidig stisykkel. De første test-turene forgår med rammen i laveste innstilling, dette justeres med en løsning Trek kaller Mino Link. Rail klatrer godt i Lav-innstillingen. Kjedestaglengden på 448mm er brukbart kort for en ramme som tar 29" hjul, og det gir en bra balanse i klatringene. Det er ikke alt for mye jobb å holde framhjulet på bakken i de bratteste motbakkene. På flatere sti innbyr Rail til fart, men den stiller krav til hvordan man tråkker. Høyden på krankhuset er bare 339mm, dette er såpass lavt at man bør ha brukbar tråkke-teknikk for å unngå at pedalene slår i underlaget. I utforkjøringene er Rail som forventet stødig og trygg, slake vinkler og store 29er hjul lar deg rulle over ganske store hindringer. Mer overraskende er det at denne grove og slakke sykkelen også er kvikk og morsom. Den ikke alt for lange rammen, kombinert med lang akselavstand, gir en veldig god miks av lekenhet og trygghet. Sykkelens relativt lave vekt bidrar nok også til at Rail føles så kvikk. Det kunne vært interessant å teste Rail med et 500Wh batteri. Dette er rundt 500gr lettere og kunne nok påvirket sykkelens kjøreegenskaper i en positiv retning. Men sykkelen får selvfølgelig kortere rekkevidde med et mindre batteri.

Test | 2020 Trek Rail 9.8

Om man blir mye plaget av pedaler som slår i bakken så finnes det en løsning. Den nevnte Mino Link-chippen kan snus til "Høy" posisjon, da hever man krankhuset og dermed pedal-klaringen med 5mm. Styrevinkelen blir 0,5* brattere. Å kalle denne posisjonen for Høy er nesten litt misvisende. En sykkel med 344mm krankhushøyde og 64.9* styrevinkel er fortsatt slakk, og ganske lav. Selv om endringene er små så oppleves sykkelen annerledes. Man merker den økte pedal-klaringen og sykkelen klatrer enda litt bedre. Det blir noe mindre jobb å holde framhjulet på bakken. Særlig på flat og kupert sti vil nok noen foretrekke Høy-innstillingen. Jeg plages imidlertid ikke med det lave krankhuset, så jeg byttet fort tilbake til Lav. Dette gjør sykkelen mer leken og lettere å manøvrere i utforkjøringene. Trek Rail 9.8 byr på en imponerende kombinasjon av stødighet og lekenhet.