Test | 2020 Mondraker Crafty R emtb.no - elektriske terrengsykler
emtb.no - elektriske terrengsykler

Test/Video | 2020 Mondraker Crafty R

Test | 2020 Mondraker Crafty R
(06.09.19)

Pluss:
+Mye fine komponenter
+Stødig og engasjerende
Minus:
-Noe tung
160mm vandring fremme og 150mm bak, Bosch Performance CX gen4 motor med 630Wh batteri, Maxxis Minion DHF og DHR ll 29x2.6" EXO+ dekk, Fox 36 Rhythm e-bike gaffel og Fox Float EVOL DPX2 Performance demper, Sram SX gir og Shimano MT520 bremser. Veid til 25,2 kg inkl pedaler
Pris 64.999kr

Den elektriske utgaven av Mondraker Crafty ble introdusert som 2016 modell. Med utvendig batteri var den en ganske lett sykkel. E-Crafty R+ veide rundt 23kg og ble levert med 3" brede 27.5 pluss dekk. Etter dagens standard ser geometrien gammeldags ut med lange kjedestag og bratt styrevinkel.

Alt dette har Mondraker gjort noe med for 2020. Den nye Crafty bruker den like nye Bosch Performance CX motoren. Denne motoren er lettere og mer kompakt enn forrige genereasjon. Når motoren blir mindre, blir det lettere å designe en ramme med god geometri rundt den. Les mer om motoren her. Og den nye sykkelen er betydelig forandret. Kjedestagene er 20mm kortere og styrevinkelen hele 2 grader slakere.

Test | 2020 Mondraker Crafty R

Selv om Crafty har fått en lettere motor så har sykkelen blitt tyngre, vekten er nå rett over 25kg, inkludert pedaler. Dette skyldes det store integrerte batteriet på 630Wh. Den økte batterikapasiteten medfører en vektøkning. Forrige generasjon Crafty hadde et utvendig batteri, den nye modellen har batteriet integrert i aluminiumsramma. Og sykkelen ser bra ut med det integrerte batteriet, sett fra siden er rammens underrør slankt og anonymt. Men integrerte, avtakbare batteri medfører normalt en ganske betydelig vektøkning. Det er et hull til batteriet i underrøret, rammen blir da svakere og man legger til ekstra materiale for å forsterke rammen. Dette er nok hovedforklaringen på den økte vekten.

Utstyrslisten på Crafty R er litt uvant lesing. Demperen som gir 150mm vandring bak er Fox DPX2 Performance, dette er noe av det råere Fox har. Samtidig har de valgt Sram SX gir, dette er det billigste 12-delte girsystemet fra SRAM. Det er litt overraskende å se et såpass billig gir på en emtb til 65 tusen kroner. Men jeg liker prioriteringen! Jeg går gjerne litt ned på girsystemet for å få bedre demper og gaffel. Jeg fikk bare et par turer på Crafty R, men inntrykket er at Sram SX er tilstrekkelig. Her får man stort spenn på girene med den store kassetten, og SX tillater giring under hard belastning. Gaffelen er også et godt valg. Fox 36 Rhythm med 160mm vandring er en kapabel og kontrollert gaffel som er betydelig billigere enn Fox sine toppmodeller. Mondraker har også prioritert hjulene. DT Swiss H1900 er et solid og fint hjulsett som man kan finne på betydelig dyrere sykler. Også bremsene er jeg fornøyd med, disse er Shimano MT520 med 4 stempel.

Test | 2020 Mondraker Crafty R

Testturen begynner i min vante motbakke. Som forventet klatrer Crafty R godt. Kjedestagene på 455mm er ikke veldig korte og de gjør klatringen komfortabel, man trenger ikke sitte helt på tuppen av setet for å holde framhjulet på bakken. De store 29" hjulene med 2.6" dekk gjør at man kan klatrer rett over flere av hindringene.

Test | 2020 Mondraker Crafty R geometri

På flatene kan man tenke seg at Mondraker sin litt spesielle rammegeometri kan holde den litt tilbake. Testsykkelen er størrelse Medium og har et Reach-mål på 470mm! Dette er mye, andre produsenter har Large-sykler som er kortere. Men takket være det korte stemmet på 30mm så sitter man like oppreist som på andre Medium-sykler. Forskjellen er at Crafty R har betydelig lenger akselavstand. Takket være det korte stemmet er Crafty kvikk i styringen. Den føles ikke som en lang og uhåndterlig slede på flat sti. Man merker riktignok den lange akselavstanden i de skarpeste svingene. Sykler man mest flat eller kupert sti med mange skarpe svinger så kan man kanskje være tjent med å velge en sykkel med mindre vandring og litt brattere vinkler.

Test | 2020 Mondraker Crafty R

Crafty R er laget mer for utforkjøringene. Eller, med 160mm vandring fremme og 150mm bak så faller denne under kategorien allsidig emtb. Den er ikke en rendyrket nedover-sykkel, men du verden så godt den presterer nedover. Styrevinkelen på 65.5 grader er ikke ekstremt slak, men sammen med den lange akselavstanden har man framhjulet trygt plassert et stykke foran seg. Og dette føles trygt i utforkjøringene. Men kan kjøre rett over ganske grove steinpartier, og det krever ikke veldig mye kraft å løfte framhjulet der man trenger det.

Crafty R er en allsidig stisykkel som er skikkelig engasjerende og trygg i utforkjøringene.

Se en video-omtale av Crafty R her