Test | Haibike XDURO NDURO 2.0 emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler
-Støtt emtb.no ved å abonnere på vår YouTube-kanal: EMTB Videos-

Test/Video | 2019 Haibike XDURO NDURO 2.0

Test | Haibike XDURO NDURO 2.0
(02.07.19)

Pluss:
+Vekt
+Pris
Minus:
-Kort senkepinne
-Utdatert utseende?
180mm vandring fremme og bak, Yamaha PW-X motor, Maxxis Minion DHF & DHR ll 27.5x2.6" dekk, Rockshox Yari gaffel og Rockshox Superdeluxe RC3 demper, Sram NX 11-delt gir og Tektro OrionP bremser. Veid til 23,5 kg inkl pedaler
Pris 44.999kr

NDURO 2.0 er den billigste sykkelen i Haibike sin XDURO serie. Disse syklene er laget for tøff stisykling og NDURO-modellene er de groveste. Testsykkelen koster 44.999kr. Er man på jakt etter en stisykkel som tåler å kjøres hardt så er denne noe av det billigste man får tak i. Ikke nok med at den er relativt billig, den er også relativt lett. Jeg veide den til 23.5kg inkludert pedaler. Dette er en fin vekt for en sykkel med såpass mye dempervandring. Specialized Kenevo Expert og Devinci AC nx/gx er to andre sykler jeg har testet i denne kategorien. Disse er rundt kiloen tyngre, eller mer.

Test | Haibike XDURO NDURO 2.0

NDURO 2.0 er utstyrt med en Rockshox Yari gaffel med 180mm vandring. Bak finner vi en Rockshox Superdeluxe RC3 som også gir 180mm vandring. Dette er solid demping som tåler bra med fart. Bremsene var et nytt bekjentskap for meg. Tektro Orion P 4+2 har 4 stempel i frembremsen og 2 stempel i bakbremsen. Bremseskiven fremme er 203 mm, mens det er 180 mm bak. Frembremsen er kraftig og god. Jeg tenkte umiddelbart at bakbremsen burde være litt kraftigere. Men jeg savnet aldri bremsekraft under testperioden, begge testsyklistene levde fint med disse bremsene. Blir det mye lange nedkjøringer så kan man vurdere å bytte bremseskiven bak til en på 203mm.

Setepinnen har 100mm vandrin, det er overraskende kort på en såpass grov sykkel i størrelse Large. Dette er nok ikke gjort for å spare penger, XLC setepinnen med 125mm vandring ser ut til å koste det samme. Nei, dette skyldes kanskje at øverste del av seterøret er litt kort slik at en lenger setepinne kan monteres lavt nok i ramma. Dekkene er levert av Maxxis. Minion DHF fremme og DHR ll bak, begge i størrelse 27.5x2.6". Haibike har lenge brukt denne dimensjonen på NDURO, og jeg synes de kler sykkelen fint.

Test | Haibike XDURO NDURO 2.0

Drivverket er den 11-delte utgaven av Sram NX. Kassetten er 11-42t. Sammen med et 38t krankdrev får man ikke de aller letteste girene, men Yamaha PW-X motoren er sterk og fungerer godt på lav tråkkfrekvens, så 38-42 utvekslingen holder til det meste. Batteriet på 500Wh sitter synlig utenpå på ramma. Flere og flere produsenter går bort fra dette designet for 2020. Men det har sine fordeler, det utvendige batteriet er en viktig årsak til at NDURO 2.0 er relativt lett og billig.

På stien klatrer sykkelen like godt som de mindre grove syklene jeg tester. Kjedestaglengden på 450mm gir sykkelen en god balanse i de vanskeligste bakkene. Styrevinkelen er 65*. Man kan tenke seg at en grov stisykkel med mye vandring og slake vinkler oppleves tung på svingete stier hvor farten er lav. Men takket være en litt kompakt ramme så blir ikke akselavstanden alt for ekstrem på NDURO 2.0. Kombinert med den lave vekten så oppleves sykkelen ganske kvikk og letthåndterlig her. En kompakt ramme er ikke nødvendigvis en fordel om man gir på litt i utforkjøringene. Men det merket jeg ikke noe til her. Elsykler er normalt ganske stabile utfor og NDURO 2.0 opplevde jeg som trygg og rask.

Se denne videoen for en grundigere test av sykkelen




Mer detaljer om Yamaha PW-X motoren finnes i denne videoen